Een school waar elke jongere buitengewone kansen krijgt!

Eerste lezingenreeks

'Fundamenten van autismevriendelijk onderwijs'

De eerste twee sessies (oktober en december 2024) zijn gericht op cognitieve en sensorische processen bij leerlingen met autisme en duren anderhalf uur.
Hier wordt geen onderscheid gemaakt in leeftijd of begaafdheidsniveau.
Er zullen voorbeelden van alle doelgroepen gegeven worden.

De derde en vierde sessie zullen gericht zijn op toepassingen in het onderwijs en duren tweeëneenhalf uur (pauze inbegrepen).
Hierin bieden we een versie aan voor de doelgroep normale begaafdheid (sessies 3a en 4a) en een versie voor de doelgroep verstandelijke beperking/jonge ontwikkelingsleeftijd (sessies 3b en 4b).

We bieden tevens de mogelijkheid aan om, zowel de sessies van Kobe Vanroy, als die van Veerle Vantorre te volgen voor dezelfde prijs.

De werkvorm is telkens een plenaire lezing, aangevuld met praktische voorbeelden. Per sessie zullen hand-outs aangeboden worden.

Wie is Kobe Vanroy?

Kobe Vanroy is internationaal educatief medewerker bij ‘sterkmakers in autisme’ (Gent). Hij geeft wereldwijd lezingen over autisme, motivatie en de complexe sociale wereld waarin we leven. Vanuit zijn oplossingsgerichte houding met oog voor talentontwikkeling coacht hij jongeren met autisme en schreef hij mee aan verschillende boeken over autisme en onderwijs waaronder ‘Boeien! Kinderen en jongeren met autisme motiveren’ (Pica, 2023), ‘Wat echt werkt bij kinderen met autisme’ (Pelckmans, 2023), ‘Autisme centraal. Methodiek voor ouders en begeleiders’ (Acco, 2018) en ‘Leren met autisme. Autistisch denken in de onderwijspraktijk’ (EPO, 2015).

Kobe werkt daarnaast aan de hogeschool UCLL waar hij verbonden is aan het departement Lerarenopleiding en het departement Welzijn. Hij coördineert er onder meer de postgraduaatsopleiding Talentontwikkeling. Sinds 2022 is Kobe ook bezieler van het project AutismevriendelijkOnderwijs.be waar hij in een freelancecollectief zijn kennis en tips deelt met ouders en onderwijsprofessionals.

Wie is Veerle Vantorre?

Veerle Vantorre studeerde af als logopediste. Na haar eerste werkervaring met mensen met spraak- en gehoorstoornissen, maakte ze kennis met autisme. Het onderwerp liet haar niet meer los. 20 jaar later kan ze terugkijken op heel wat ervaring, zowel met kinderen als volwassenen met autisme. Ze werkte in scholen, in Centra voor Ambulante Revalidatie, in een kinder- en jeugdpsychiatrie, steeds met mensen met autisme. Veerle sprak op congressen en gaf tal van opleidingen over autisme in Frankrijk, Nederland, Luxemburg en België. Ook werkte ze mee als schrijfster aan enkele publicaties waaronder ‘Lifehacks voor meisjes met autisme’ en ‘Lifehacks voor vrouwen met autisme’. Momenteel begeleidt Veerle als autismedeskundige kinderen en volwassenen in een eigen praktijk en geeft ze opleidingen via AutismevriendelijkOnderwijs.be

De verschillende sessies

Sessie 1: autisme begrijpen - inleiding in (recente) verklaringsmodellen

Tijdens deze startsessie duiden we het ijsbergdenken, van gedrag naar cognitie. Deelnemers krijgen basiskennis over het autistisch denken mee, zoals een overzicht van de meest courante cognitieve verklaringsmodellen (theory of mind, executief functioneren, centrale coherentie en contextblindheid). We verkennen de onderwijsimplicaties op het gebied van communicatie, voorspelbaarheid en structuur.

Sessie 2: werken aan sensorisch welbevinden

In de tweede sessie gaan we dieper in op de sensorische moeilijkheden van leerlingen met autisme. We bespreken wat deze moeilijkheden precies kunnen zijn en overlopen tien zintuigen met praktische voorbeelden. Tijdens deze sessie introduceren we het kader van basisrust/flow.

Sessie 3a: werken aan mogelijkheden bij normale begaafdheid

Tijdens deze sessie verkennen we de verschillende stappen in een leerproces en denken we na over aanpassingen op basis van de kennis uit de eerste twee sessies. Deze sessie verdiept in heldere communicatie: wat zijn de criteria voor autismevriendelijke (klas)communicatie? Wat moet er precies voorspelbaar gemaakt worden? We overlopen de PLATO-principes met concrete voorbeelden en toepassingen.

Sessie 3b: werken aan mogelijkheden bij verstandelijke beperking/jonge ontwikkelingsleeftijd

Deze sessie verdiept in heldere communicatie: wat zijn de criteria voor autismevriendelijke (klas)communicatie? Wat moet er precies voorspelbaar gemaakt worden? We overlopen de verschillende begripsniveaus van communicatie met een focus op presentatie- en representatieniveau. De voorbeelden tijdens deze sessie richten zich op leerlingen met geen tot zeer beperkte leesmogelijkheden.

Sessie 4a: werken aan inzichten en vaardigheden bij normale begaafdheid

Tijdens deze sessie lichten we het competentieproces in drie stappen uitvoerig toe, zowel in theorie als praktijk. We verkennen wat het kan betekenen om te werken aan inzichten en kennis en vaardigheden.

Sessie 4b: werken aan inzichten en vaardigheden bij verstandelijke beperking/jonge ontwikkelingsleeftijd

Tijdens deze sessie bespreken we het verschil tussen aanpassen, aanleren en verhelderen.

We leggen de verschillende leerfases met voorbeelden uit en brengen inspiratie per leerdoelstelling aan de hand van beeldmateriaal.